کتابخانه عمومی قدس

کتابخانه عمومی شهرستان کنارک

کتابخانه عمومی قدس

کتابخانه عمومی شهرستان کنارک

کتابخانه عمومی قدس

این وبلاگ جهت آشنایی به کتابخانه وفعالیتهای آن ایجاد گردیده.
آدرس:شهرستان کنارک بلوار آیت الله هاشمی رفسنجانی جنب اداره تبلیغات اسلامی کنارک،کتابخانه عمومی قدس تلفن:05435380085

پیام های کوتاه
بایگانی

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۱۴ ق.ظ

۰

معرفی کتاب " بابا نظر "

چهارشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۲، ۰۹:۱۴ ق.ظ

کتاب « بابا نظر »روایت ساده وصمیمی «شهید محمد حسن نظر نژاد» از دوران زندگی اش در پیچ وخم زمان از دوره پهلوی دوم تا دهه هفتاد است که طی مصاحبه هایی از وی به رشته تحریر درآمده. محمد حسن نظرنژاد، جانباز 95 درصد و با 140 ماه حضور در جبهه‌های جنگ، سال 75 به شهادت رسیده است .کتاب "بابا نظر" در برگیرنده خاطرات شفاهی این شهید در مصاحبه با حسین بیضایی است. این اثر توسط مصطفی رحیمی تدوین و به همت احمد دهقان ویرایش شده است. این کتاب را انتشارات سوره مهر منتشر کرده است .

برخلاف بسیاری از آثار دیگری که در ارتباط با سال‌های دفاع مقدس و انقلاب منتشر شده‌اند، «بابانظر» به‌علت حضور مداوم شهید نظرنژاد در جبهه، همه سال‌های جنگ را دربرمی‌گیرد. و این باعت شده آنچه او می‌گوید، ارزش تاریخی ویژه‌ای بیابد؛  گفت‌وگوهای بابانظر، 15سال پیش، وقتی که هنوز شهید نظرنژاد فاصله زیادی از ماجراها نگرفته بود، انجام شده و بیشتر وقایع، هنوز به‌صورت روشن در ذهن او وجود داشته‌اند. این نکته، اعتبار خاطرات او را تا حد زیادی بالا می‌برد و کتاب را از سطح خاطرات شفاهی یک رزمنده به اثری تاریخی درباره جنگ ارتقا می‌دهد.در این اثر تاریخی- به‌ویژه درباره ماه‌های آغاز جنگ که ماجراهای به‌یادماندنی بیشتری در آنها وجود دارد- می‌توان نکات قابل توجهی را ردیابی کرد؛ «بابانظر» نیز مثل «دا» لبریز از رویداد است؛ رویدادهای تلخ و شیرینی که گاه آنچنان دردناکند که اشک خواننده را درمی‌آورند و گاه آنچنان طنزآمیز و شیرینند که هر کسی را به خنده می‌اندازند. اما شیوه روایت این اتفاقات، تفاوت مهمی با «دا» دارد. سرعت رخ دادن اتفاقات، زیاد است و کتاب، هیچگاه خسته‌کننده یا کند نمی‌شود. ویراستار  کتاب _احمد دهقان_ نیز که خود نویسنده‌ای جنگ‌دیده و توانمند در این عرصه است، به خوبی این نکته را در تمام طول کتاب رعایت کرده و همه اینها سبب شده، بابانظر هیچ‌چیز اضافه‌ای نداشته باشد و حجم کتاب، بیش از اندازه زیاد نشود. نکته دیگر  زاویه دید کتاب یا جایگاه راوی است. در بیشتر آثار حوزه دفاع مقدس، راوی یکی از نیروهای رده‌پایین جنگ است و کمتر کتابی می‌توان یافت که با این حجم و با این میزان جزئیات، از زاویه دیدیک فرمانده رده‌بالا که در بطن جنگ حضور مستمر داشته است، آن هم بدون واسطه، جنگ را ترسیم کرده باشد.

منبع : برگرفته http://www.iranpardis.com

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۱۰/۱۱
غلامحسین بلوچنیا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی